Τετάρτη 17 Απριλίου 2013

Επίσκεψη της Περιβαλλοντικής Ομάδας στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Σικυωνίων.


Η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου μας που αποτελείται από μαθητές της Β & Γ τάξης του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων & Περιβάλλοντος, πραγματοποίησε επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Σικυωνίων στις 10/4/2013.




H ομάδα μας παρακολούθησε το πρόγραμμα: “Εξερευνώντας τους θησαυρούς του δάσους της Βελίνας”

Το Δάσος της Βελίνας


Είναι ένα φυσικό, αυτοφυές δάσος που έχει έκταση 2.211,2 στρέμματα.
Ανήκει στα μεσογειακά είδη δασών πεύκης με ενδημικά είδη μαύρης πεύκης.Παρόμοιες φυτοκοινωνίες, διαδραματίζουν εξαιρετικό ρόλο στη οικονομία των υδατικών πόρων, επειδή συγκρατούν το νερό και συντελούν στη διατήρηση της σταθερότητας ενός οικοσυστήματος.Φιλοξενούν και μεγάλο αριθμό αλλά και σημαντικά ενδημικά είδη χλωριδοπανίδας.Για όλους αυτούς τους λόγους, συνιστούν οικότοπο

προτεραιότητας της Κοινοτικής Οδηγίας 92/43.
Η επίσκεψη σ’ αυτό, είναι κάθε φορά μια εμπειρία πρωτόγνωρη. Πρωταγωνιστές είναι οι μαύρες

πεύκες. Πολλά μυστικά θα μας εμπιστευτούν οι μικροοργανισμοί του χούμου που μετατρέπουν το θάνατο σε ζωή, ο παρασιτικός ιξός και ο διακριτικός λειχήνας, τα μανιτάρια-βόμβες, η μεγάλη δρυς και το πολύχρωμο χαλί της, το ευρύστερνο  πλάτωμα του Δάσους, οι  αόρατοι ιστοί της αράχνης, και άλλα πολλά που θ’ ανακαλύψουμε. Φεύγοντας, προσδοκούμε πως τα παιδιά μας θα πάρουν μαζί τους όχι μόνο αναμνήσεις από μια όμορφη εκδρομή, αλλά και σύνεση για να διαχειριστούν, καλύτερα από μας, το μέλλον της ανθρωπότητας.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:


1. Προσανατολισμός
2. Μετεωρολογία
3. Εδαφολογίες
4. Καταγραφή αισθήσεων- καλλιτεχνική έκφραση
5. Αναζήτηση –ταυτοποίηση δέντρων
6. Εύρεση φωλιών- ιχνών ζώων
7. Παιχνίδι τροφικού πλέγματος
8. Κατασκευές με φυσικά υλικά
9. Συγγραφή ιστορίας & δραματοποίηση της
10. Κατασκευή φυτολόγιου
11. Μέτρηση ύψους - ηλικίας δέντρων



Στόχοι του Προγράμματος

Γνωριμία του φυσικού περιβάλλοντος του δάσους με τις αισθήσεις και το νου.
Κατανόηση βασικών εννοιών δομής και λειτουργίας του δασικού οικοσυστήματος.

Αγάπη του δάσους μέσα από την απόλαυση, τη χαρά και το παιχνίδι.
Συνειδητοποίηση των ωφελειών του δάσους.
Να γνωρίσουν τους κινδύνους που το απειλούν.
Η απόκτηση θετικής γνώσης και στάσης για το δάσος.
Διατύπωση προτάσεων για μια αειφορική ανάπτυξη.



Ροή του προγράμματος

Άφιξη της μαθητικής ομάδας  στο Κέντρο. Καλωσόρισμα και γνωριμία 


Υποδοχή και ενημέρωση των μαθητών για τη γεωγραφική θέση του ΚΠΕ και της περιοχής διεξαγωγής του προγράμματος με τη βοήθεια χρήσης video projector. Ανίχνευση -ανάσυρση προηγούμενων γνώσεων.


Παρουσίαση  του γνωστικού μέρους με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας. Εξοικείωση των μαθητών με βασικούς περιβαλλοντικούς όρους όπως: περιβάλλον, δασικό οικοσύστημα, βιότοπος, κλπ.



Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και εφοδιασμός τους με καρτελάκια που απεικονίζουν το όνομα της ομάδας τους.



Εφοδιασμός με υλικά μελέτης πεδίου (ντοσιέ, σημειωματάρια, φύλλα εργασίας, χάρτες, μολύβια, θερμόμετρα, πυξίδες, κλπ).





Συγκέντρωση των μαθητών, διανομή κολατσιού.


Αναχώρηση από το Κέντρο για την εργασία πεδίου.




Κατά τη διάρκεια της διαδρομής παρατήρηση - αναγνώριση της περιοχής,  εντοπισμός ζωνών βλάστησης, κλπ.
Διαδρομή στο Δάσος(Μήκος διαδρομής: 2,2 χιλιόμετρα) και δραστηριότητες πεδίου.
Οι μαθητικές ομάδες καθοδηγούμενες από τους εκπ/κούς του Κέντρου προσανατολίζονται στο χώρο μέσω πυξίδας, κάνουν καθορισμένη διαδρομή μέσα σε δασικό μονοπάτι που διασχίζει το δάσος, παρατηρούν τη χλωρίδα και πανίδα, καταγράφουν ανθρώπινες παρεμβάσεις, αντιλαμβάνονται αισθητηριακά το χώρο, μετρούν: θερμοκρασίες αέρα- εδάφους,  την ένταση του ανέμου κλπ. Συλλέγουν στοιχεία από το έδαφος κάνοντας επιτόπου πειράματα(διάβρωση, χούμος κλπ). Υπολογίζουν το ύψος και την ηλικία δέντρων. Συμμετέχουν σε ομαδικά παιχνίδια αισθήσεων για την καλύτερη βιωματική προσέγγιση του κόσμου του δάσους.
Εκπόνηση σύνθεσης των ερευνών. Οι ομάδες παρουσιάζουν τις εργασίες που επεξεργάστηκαν. Διατυπώνουν συμπεράσματα, προτάσεις, προτροπές.